Stor dag for Vianode på Herøya i dag. Rundt 150 gjester var tilstede under åpningen av fabrikken på Herøya, Via One.
Banebrytende teknologi
Vianodes banebrytende løsning muliggjør skreddersydd syntetisk anodegrafitt med høy ytelse og et helhetlig bærekraftstilbud, inkludert en 90 % reduksjon av CO2-fotavtrykket sammenlignet med deres konkurrenter. De kan produsere med 40 % lavere energibruk, og med lukket ovnsteknologi har de ingen utslipp.
Anlegget på Herøya vil ha rundt 100 ansatte og produsere 2000 tonn syntetisk grafitt, men innen 2030 har Vianode ambisjoner om å produsere 200 000 tonn batterimateriale for 3 millioner elbiler. Produksjon skal skje både i Europa og Nord-Amerika.
Reduserer CO2-avtrykk uten å øke elbilpris
Ved å forbedre ytelsen til grafitt kan Vianode forlenge levetiden og øke kapasiteten til batteriet. Grafitt er den største komponenten i batteriet og også den største kilden til CO2-utslipp. – Selv om grafitt utgjør den største delen av batteriet, står det bare for 10 % av kostnaden. Derfor er det en utmerket løsning å redusere CO2-avtrykket fra grafitt uten å øke kostnadene for elbiler, mener Vianodes CEO Burkhard Straube.
Global leder i batteriteknologi
Energiminister Terje Aasland gratulerte hele Vianode-laget med åpningen av Via One. – Dette vil styrke Norges posisjon som global leder innen batteriteknologi og ren energi, samtidig som det skaper arbeidsplasser i regionen. Regjeringen støtter utviklingen her og i landet for øvrig, både ved å videreutvikle våre verdensledende industrier og legge til rette for nye som Vianode.
Revolusjonerer batteriindustrien
– Vi revolusjonerer industrien med vår måte å produsere syntetisk grafitt på, noe verden virkelig trenger. Dagens grafittproduksjon er ikke bærekraftig, men med vår teknologi viser vi at det er mulig å produsere grafitt på en måte som tar hensyn til både miljøet og fremtiden, sa Hans Erik Vatne, COO, Vianode.
Les også:
Vianode investerer 2 milliarder på Herøya og
Bedrifter på Herøya får over en milliard kroner fra EU
15. oktober 2024